ارتودنسی تک دندان یک راه حل بسیار خوب برای برخی از مشکلات می باشد. به طوری که در برخی مواقع به دلیل وجود یک دندان نامرتب ممکن است، دندان های یک فرد هنگام خندیدن دارای جلوه زیبایی نباشند. بنابراین حتی یک دندان ناهنجار نازیبا می‌تواند روی دیگر دندان ها موثر بوده و موجب آسیب رساندن به زیبایی دهان و دندان یک فرد شود و حتی روی چهره او نیز تاثیر بگذارد.

درمان ارتودنسی تک دندان

گاهی برای مرتب کردن دندان ها نیازی نیست که همه دندان ها دستکاری شوند و از طریق ارتودنسی یک دندان نیز می توان دندان ها را مرتب کرد. ممکن است برخی از این بیماران دارای دندان هایی منظم و ترتیب باشند و فقط در یک دندان انحراف وجود داشته باشد که روی زیبایی دهان و دندان تاثیرگذار باشد. در این مواقع ارتودنسی تک دندان یک راه حل بسیار خوب خواهد بود. با توجه به روش هایی که برای درمان ارتودنسی تک دندان به کار برده می شود، از این رو هزینه ارتودنسی متفاوت خواهد بود و به مدت زمانی که طول می کشد تا آن دندان درمان شود بستگی خواهد داشت. پس از اینکه معاینه ارتودنسی توسط پزشک دندانپزشکی صورت گرفت، هزینه آن را می تواند کامل تخمین بزند.

چرا باید ارتودنسی تک دندان را انجام داد؟

ارتودنسی یک دندان نیش کج یا یکی از دندان‌های جلویی، به معنای داشتن لبخندی بی‌نقص است. ارتودنسی تک دندان و ردیف کردن آن با سایر دندان‌ها می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای روی اعتماد به نفس فرد بگذارد. از فواید ارتودنسی تک دندان در زیبایی و اعتماد به نفس که بگذریم، باید به نقش ارتودنسی یک دندان در سلامت دندان‌ها نیز توجه کرد.

 

کج بودن یک دندان به دندان‌های کناری فشار وارد می‌کند. این مسئله به مرور زمان منجر به پوسیدگی دندان‌های کناری خواهد شد. خود دندان کج نیز فشار بیشتری نسبت به دندان‌ها تحمل کرده، و احتمال پوسیدگی آن (زودتر از سایر دندان‌ها) وجود دارد. ارتودنسی تک دندان کج از انحراف و کج دیده شدن فک‌ها نیز جلوگیری می‌کند. جالب است بدانید که بی توجهی به ارتودنسی یک دندان می‌تواند روی جویدن غذا، گوارش، و ادای درست برخی کلمات نیز تاثیر بگذارد.

 

با توجه به این موارد، ارتودنسی یک دندان نیش، جلویی و یا حتی دندانی که در قسمت عقبی فک قرار دارد، اهمیت بالایی دارد. اگر شما نیز یک دندان کج در دهان خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت برای ارتودنسی تک دندان اقدام کنید.

 

روش‌‌های ارتودنسی تک دندان

از روش های ارتودنسی تک دندان می توان به سه روش ارتودنسی ثابت ، ارتودنسی متحرک و درمان با لیزر اشاره کرد .

 

ارتودنسی ثابت:

اگر برای رفع نامنظمی تک دندان از این روش استفاده شود براکت ها بر روی همه دندان ها قرار می گیرند تا جابه جایی دندان به صورت کامل انجام شود .

 

ارتودنسی متحرک:

یکی از روش‌های درمان ناهنجاری یک دندان ارتودنسی متحرک است. در این روش دستگاههای ارتودنسی برای مدت زمان خاص تشخیص داده شده توسط ارتودنتیست، در دهان قرار می‌گیرند. در این روش مدت درمان کوتاه‌‌تر از زمانی است که برای ارتودنسی تمام دندانها لازم است.

 

درمان با لیزر

در بسیاری از موارد مشاهده می شود که برای رفع ناهنجاری یک دندان از لیزر استفاده می شود . پزشک متخصص در یک جلسه دندان نامرتب را با استفاده از لیزر تراش می دهد و آن را صاف می کند . از معایب این روش می توان به از بین رفتن مینای دندان و افزایش آسیب پذیری دندان در مقابل پوسیدگی اشاره کرد .

مشکلات و دردسرهای یک دندان کج شده

گاهی اوقات، یکی از دندان ها بر اثر علل مختلفی کج میشود و همین دندان به راحتی روی لبخند شما تاثیر میگذارند. زمانی که شما یک دندان کج مابین تعداد زیادی دندان صاف و زیبا دارید، فقط همان یک دندان به چشم می آید. و نه تنها اعتماد به نفس شما را کاهش میدهد بلکه باعث بروز مشکلات زیر نیز خواهد شد:

 

بد فرم شدن سایز دندان ها (یک دندان کج میتواند باعث حرکت دندان های اطراف شود و به تدریج سایز دندان ها را کج کند)

مشکل در حرف زدن یا ادای برخی حروف و کلمات

مشکل در جویدن

آسیب زدن به لثه، لب ها و لپ ها از داخل

تهدید بهداشت دهان و دندان

دشواری در نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن

تسریع رشد پلاک در دندان ها

و…

چرا و چگونه دندان‌ها ممکن است کج رشد کنند؟

وقتی دندان‌ها جای کافی برای رشد نداشته باشند و به اصطلاح سقف دهان باریک باشد دندان‌ها به ناچار روی هم و فشرده رشد می‌کنند. درست مانند این است که عده زیادی قصد تجمع در یک مکان کوچک را داشته باشند، پس امکان اینکه بتوانند منظم کنار هم قرار بگیرند بسیار کم است. و اینجاست که ارتودنسی دندان به کمک می‌آید تا نگرانی فرد را پایان دهد.

 

عوارض وجود دندان کج برای سلامتی فرد

1) فشار آمدن به دندان‌های کناری و در نتیجه ایجاد پوسیدگی در آن‌ها

2) فشار وارد شدن به خود دندان کج و پوسیدگی زودرس

3) فراهم شدن یک محیط مناسب برای رشد باکتری‌ها به دلیل تمیز نشدن صحیح دندان‌ها

4) ایجاد انحراف در فک‌ها

5) تأثیر بر تکلم و ادای کلمات

دلایل لزوم ارتودنسی یک دندان کج

اولین و بدترین عارضه ناشی از کج بودن یکی از دندان ها، تاثیر بر روی زیبایی و در نتیجه اعتماد به نفس است. در صورتی که یکی از دندان های جلویی شما کج باشد، با هر بار خندیدن و صحبت کردن این انحراف به چشم آمده و توجه طرف مقابل را به خود جلب خواهد کرد. مسلما این مسئله به مرور زمان بر روی اعتماد به نفس شما تاثیر خواهد گذاشت.

کج بودن یکی از دندان ها باعث می شود به دندان های کناری فشار وارد شده و در نتیجه به مرور زمان پوسیدگی دندان های کناری رخ بدهد.

دندان کج فشار زیادی را متحمل می شود لذا زودتر از همه دندان ها پوسیده خواهد شد.

جالب است بدانید که کج بودن حتی یکی از دندان ها بر روی جویدن غذا و گوارش تاثیر خواهد گذاشت.

وجود حتی یک دندان کج ممکن است در تکلم و ادای نادرست بعضی از کلمات تاثیر بگذارد.

کج بودن یک دندان ممکن است باعث انحراف فک و کج دیده شدن فکین گردد

با توجه به مطالبی که بیان شد، ارتودنسی یک دندان کج حتی اگر در قسمت عقبی فک باشد ضرورت داشته و بیمار باید در اولین فرصت برای این منظور اقدام نماید.

 


جهان ما دندان ,ارتودنسی ,تاثیر ,دندان‌ها ,درمان ,فشار ,فشار وارد ,ارتودنسی متحرک ,دندان‌های کناری ,مرور زمان ,تاثیر بگذارد ,تاثیر خواهد گذاشت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دفتر حقوقی فاطمه یعقوبی دیجیتال مارکتینگ پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان ولایت BaxDL_بکس دانلود زیرصوت | صدای زیر زمین دلنوشته های خطخطی